TL;DR
- Po nieudanej próbie przejęcia przez Adobe, Figma musi znaleźć nowe źródła przychodów
- Figma wprowadziła dwa nowe produkty: Sites (narzędzie do tworzenia stron internetowych) i Make (generator kodu AI)
- Narzędzia AI jak Lovable i Bolt stanowią egzystencjalne zagrożenie dla Figmy, eliminując potrzebę designerów i developerów
- Figma próbuje wzmocnić pozycję designerów, dając im możliwość tworzenia interaktywnych prototypów bez programistów
- Nowa funkcja „Publish” pozwala na publikowanie projektów jednym kliknięciem
- Figma unika prezentowania AI jako zagrożenia dla designerów, zamiast tego pokazuje je jako narzędzie wzmacniające ich możliwości
- PM odpowiedzialna za Figma Make dołączyła do firmy dopiero w styczniu 2025, co sugeruje, że to niedawna zmiana strategii
Figma po nieudanej fuzji – w poszukiwaniu nowego kierunku
Figma znalazła się w trudnej sytuacji po tym, jak jej przejęcie przez Adobe zostało zablokowane przez organy regulacyjne. Firma musi teraz znaleźć nowe sposoby na generowanie przychodów i rozszerzenie swojej bazy użytkowników poza projektantów aplikacji webowych i mobilnych.
W odpowiedzi na te wyzwania, Figma zaprezentowała dwa nowe produkty: Figma Sites, narzędzie do tworzenia stron internetowych z funkcjami CMS podobnymi do WordPressa, oraz Figma Make, generator kodu AI przypominający narzędzia takie jak Lovable, Bolt czy V0.
Figma Sites – kreator stron internetowych z systemem CMS
Figma Sites ma na celu ułatwienie tworzenia stron internetowych osobom, które niekoniecznie są developerami czy designerami. Kluczowym aspektem tego narzędzia jest możliwość edytowania treści przez osoby nietechniczne.
Tradycyjny proces tworzenia strony internetowej:
- Właściciel firmy zatrudnia konsultanta
- Konsultant zatrudnia designera
- Designer tworzy projekt w Figmie
- Projekt trafia do developera
- Developer implementuje stronę (np. w WordPressie)
Przy każdej zmianie cały proces musi być powtarzany, co jest kosztowne i nieefektywne. Figma Sites ma uprościć ten proces, eliminując konieczność angażowania developera.
Najważniejsze funkcje Figma Sites:
- ✅ Multiplayer – możliwość współpracy w czasie rzeczywistym
- ✅ Przycisk „Publish” – publikowanie strony jednym kliknięciem
- ✅ Zapowiedziany system CMS – umożliwi klientom dodawanie treści bez ingerencji w projekt
- ✅ Planowane funkcje AI do generowania stron na podstawie promptów (wspominane, ale nie mocno eksponowane)
Figma Make – AI jako asystent designera
Figma Make to narzędzie, które pozwala na przekształcanie projektów Figmy w interaktywne prototypy z działającym kodem. Prowadząca prezentację Holly Lee, Product Manager Figma Make, dołączyła do firmy dopiero w styczniu 2025 roku, co sugeruje, że produkt powstał jako szybka odpowiedź na zagrożenie ze strony konkurencji.
Kluczowe funkcje Figma Make:
- ✅ Generowanie kodu React na podstawie istniejących projektów w Figmie
- ✅ Możliwość dodawania interakcji poprzez promptowanie AI
- ✅ Narzędzia „Point and Edit” oraz „Point and Prompt” do celowanych edycji
- ✅ Przycisk „Publish” umożliwiający publikowanie prototypów
- ✅ Integracja z modelami AI (Claude 3.7 Sonnet)
Co ciekawe, interfejs Figma Make wyraźnie przypomina konkurencyjne narzędzia jak Lovable czy Bolt. W podkaście zwrócono uwagę na to podobieństwo, a także na fakt, że Lovable zmienił nazwę funkcji z „Dev Mode” na „Code View” po otrzymaniu wezwania do zaprzestania naruszeń od Figmy. Bolt prawdopodobnie miał funkcję „Publish” jako pierwszy, we współpracy z Netlify.
Strategia Figmy w obliczu zagrożenia AI
Autor podkastu zwraca uwagę na kluczowy dylemat Figmy: jak wykorzystać AI bez alienowania designerów, którzy stanowią podstawową grupę użytkowników?
Jak narzędzia AI zagrażają Figmie:
- Właściciel firmy może bezpośrednio powiedzieć narzędziu AI, czego potrzebuje
- AI generuje stronę internetową lub aplikację
- Właściciel może wprowadzać zmiany bezpośrednio w narzędziu AI
- Cały proces eliminuje potrzebę designera (a więc i Figmy)
Z drugiej strony, designerzy obawiają się, że AI zagraża ich pracy, szczególnie w przypadku pełnoetatowych projektantów tworzących makiety dla aplikacji firmowych.
Strategia Figmy wobec AI:
- ✅ Nie automatyzować procesu designu (podstawa biznesu Figmy)
- ✅ Dać designerom narzędzia do eliminowania potrzeby programistów
- ✅ Przedstawiać AI jako asystenta, a nie zagrożenie dla designerów
- ✅ Rozszerzać możliwości Figmy o publikowanie i zarządzanie treścią
Jak stwierdza autor podkastu: „Figma nie ma nic przeciwko zastępowaniu developerów, ponieważ klientami Figmy nie są developerzy. A jeśli mogą pomóc designerowi obejść się bez developera, mogą wywołać zmianę kulturową, która pozwoli im przetrwać.”
Checklist strategicznych wyzwań Figmy
- Jak wykorzystać AI bez alienowania designerów?
- Jak konkurować z narzędziami jak Bolt i Lovable, które eliminują potrzebę designerów?
- Jak rozszerzyć bazę użytkowników poza projektantów aplikacji?
- Jak zrównoważyć innowację z ochroną podstawowego biznesu?
- Jak przekonać klientów do pozostania przy Figmie zamiast przechodzenia na w pełni AI-generowane rozwiązania?
Gdzie zmierza Figma?
Podcast sugeruje, że Figma znajduje się w trudnej sytuacji, próbując balansować między kilkoma sprzecznymi celami:
- Walka z narzędziami takimi jak Bolt i Lovable
- Konkurencja z WordPressem
- Unikanie antagonizowania designerów
- Wykorzystanie potencjału AI
Warto zauważyć, że według autora podkastu Figma wypuściła te produkty wcześniej niż zwykle – prezentacja na żywo Figma Make nie powiodła się, co sugeruje, że produkt jest we wczesnej fazie rozwoju. „To bardziej strzał ostrzegawczy niż gotowy do użycia produkt”.
Czy Figma przetrwa w świecie zdominowanym przez AI? Autor podkastu zauważa, że jego własne korzystanie z Figmy znacznie spadło w ciągu ostatniego roku, ponieważ narzędzia AI pozwoliły mu budować produkty bez pełnoetatowego designera.
Przykład z życia: designerka z Twitch
Podcast kończy się konkretnym przypadkiem użycia, w którym Figma Make może być wartościowa: pozwalając designerom na szybkie tworzenie interaktywnych prototypów do testowania z użytkownikami.
Przykład opisuje designerkę z Twitch, która nauczyła się podstaw HTML/CSS/JS, aby tworzyć prototypy swoich projektów z Figmy i testować je z prawdziwymi użytkownikami. Narzędzia takie jak Figma Make mogą umożliwić większej liczbie designerów robienie tego samego, bez konieczności uczenia się kodowania.
Ten artykuł jest częścią serii notatek z wartościowych podcastów, prezentujących najważniejsze informacje w skondensowanej formie. Artykuł bazuje na analizie podkastu: Figma announces a CMS and a vibe coder? Oh boy
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.