Podsumowanie Config 2025 – Grid, Sites, Make, Buzz i Draw #EN75

TL;DR

  • Figma podwoiła swoje portfolio produktów z 4 do 8, wprowadzając Grid, Sites, Make, Buzz i Draw
  • Grid to nowa opcja auto-layout umożliwiająca tworzenie responsywnych układów siatki podobnych do CSS Grid
  • Figma Sites pozwala przekształcić projekty Figmy w działające strony internetowe z responsywnością i interakcjami
  • Figma Make wykorzystuje AI do tworzenia interaktywnych prototypów z kodu na podstawie designu i promptów
  • Figma Buzz upraszcza tworzenie materiałów marketingowych dla zespołów nietechnicznych
  • Figma Draw wprowadza 22 nowych funkcji wektorowych, w tym pędzle, efekty tekstur i wzory
  • Figma kontynuuje prace nad wydajnością, z 33% poprawą czasu ładowania dla największych plików

Podczas Config 2025 w San Francisco, Figma zaprezentowała serię aktualizacji. Jak podkreślił Dylan Field, w świecie, gdzie AI czyni budowanie oprogramowania łatwiejszym niż kiedykolwiek, design staje się jeszcze bardziej istotny. Celem tegorocznych premier jest pomoc w eksploracji większej liczby pomysłów i przyspieszenie drogi od idei do produktu.

Fundamenty i wydajność – to co niewidoczne, ale kluczowe

Zanim przejdziemy do głównych nowości, warto wspomnieć o pracy, którą Figma wykonuje „pod maską”. Jak zauważył Field, średnia wielkość plików Figmy wzrosła w ciągu roku o 18%. Zespół pracował nad optymalizacją dużych plików dla codziennych działań jak kopiowanie, wklejanie, zaznaczanie warstw czy przełączanie między stronami.

Kluczowe usprawnienia wydajności:

  • 33% redukcji czasu ładowania dla najtrudniejszych przypadków
  • Inteligentne cache’owanie zmniejszające zużycie pamięci
  • Progresywne ładowanie prototypów i stron
  • Trwająca przepisanie architektury Design Systems (planowane na początek 2026)

Grid – nareszcie potężne układy siatki w Figmie

Giorgio Cavilla zaprezentował funkcję Grid Layout. To nowa opcja auto-layout, pozwalająca tworzyć dwuwymiarowe układy siatki.

Jak działa Grid:

  • Możliwość łatwego tworzenia siatek o dowolnej liczbie kolumn i wierszy
  • Automatyczne rozciąganie elementów na wiele komórek według ich rozmiaru
  • Możliwość ręcznego kontrolowania rozpiętości elementów przez przeciąganie
  • Możliwość zmiany rozmiaru poszczególnych kolumn i wierszy
  • Wsparcie dla pozycjonowania absolutnego w ramach siatki
  • Możliwość zagnieżdżania siatek wewnątrz innych siatek

Jak podkreślił Cavilla, Grid naturalnie mapuje się na właściwości CSS Grid w trybie Dev Mode, ułatwiając implementację przez programistów.

Figma Sites – od designu do działającej strony www

Tom Giannattasio i Tom Lowry zaprezentowali Figma Sites, który pozwala przekształcić projekty stworzone w Figmie w działające strony internetowe. Jak zauważył Giannattasio, jest to realizacja jego wieloletniego marzenia o narzędziu łączącym projektowanie i kod.

Kluczowe funkcjonalności Sites:

  • Edytor oparty na znanym interfejsie Figmy
  • Wsparcie dla breakpointów (desktop, tablet, mobile)
  • Multi-edit do synchronizacji zmian między breakpointami
  • Integracja z istniejącymi bibliotekami komponentów Figmy
  • Predefiniowane interakcje (hover, parallax, scroll transforms)
  • Generowanie kodu HTML i CSS w czasie rzeczywistym
  • Publikowanie strony jednym kliknięciem

Checklist dla rozpoczynających pracę z Figma Sites:

  • Przygotuj swój design w Figma Design
  • Przejdź do Figma Sites i wklej swój projekt
  • Dodaj potrzebne breakpointy (desktop, tablet, mobile)
  • Dostosuj układ dla każdego breakpointu
  • Dodaj interakcje i animacje używając panelu interakcji
  • Przetestuj responsywność w oknie podglądu
  • Opublikuj stronę za pomocą przycisku „Publish”
  • (Opcjonalnie) Skonfiguruj własną domenę

W prezentacji pokazano również dwie nadchodzące funkcje:

  1. Zintegrowany CMS – tworzenie kolekcji danych i mapowanie ich do elementów designu
  2. Code Layers – możliwość wykorzystania React i Tailwind, z opcją generowania kodu z istniejącego designu

Figma Make – prototypowanie z mocą AI

Holly Lee zaprezentowała Figma Make – narzędzie wykorzystujące AI do przekształcania projektów Figmy w interaktywne prototypy.

„Z Figma Make możesz wyjść poza wyobrażanie sobie, jak Twój projekt powinien się czuć, i po prostu go doświadczyć” – powiedziała Lee podczas prezentacji.

Jak działa Make:

  1. Kopiujesz design z Figmy do okna promptu Make
  2. Opisujesz naturalnym językiem, jak prototyp powinien działać
  3. AI (Claude 3.7) generuje kod, który realizuje te interakcje
  4. Możesz dalej iterować przez dodatkowe prompty
  5. Dla zaawansowanych modyfikacji dostępne są narzędzia Point and Edit oraz Point and Prompt

Przykłady zastosowań Figma Make zaprezentowane podczas Config:

  • Aplikacja rowerowa z wizualizacją trasy i wysokości terenu
  • Wyszukiwarka klinik z integracją z mapami
  • Interaktywne wizualizacje 3D z właściwościami materiałów
  • Prosta gra 3D z immersyjnym światem
  • Aplikacja wykorzystująca śledzenie ruchów dłoni

Field dodał, że Make jest we wczesnym stadium rozwoju i wyniki mogą być „niedeterministyczne”, ale narzędzie będzie szybko ulepszane.

Figma Buzz – tworzenie materiałów marketingowych bez stresu

Damian i Lauren zaprezentowali Figma Buzz – narzędzie ułatwiające tworzenie materiałów marketingowych. Jest to odpowiedź na fakt, że w Figmie powstają miliony materiałów marketingowych i brandowych.

Główne cechy Buzz:

  • Uproszczony interfejs bazujący na Figmie, dostosowany dla nietechnicznych użytkowników
  • Dostęp do bibliotek brandingowych i szablonów
  • Możliwość edycji treści bezpośrednio lub przez dedykowany panel
  • Warianty umożliwiające szybką zmianę elementów wizualnych
  • Multi-edit do jednoczesnej edycji wielu assetów
  • Funkcja Bulk Create pozwalająca na masowe tworzenie materiałów z arkusza CSV

Checklist dla zespołu marketingowego korzystającego z Figma Buzz:

  • Poproś zespół designu o stworzenie szablonów w Figma Design
  • Otwórz Figma Buzz i wybierz odpowiedni szablon
  • Używaj panelu „Edit Content” do bezpiecznej modyfikacji treści
  • Wypróbuj różne warianty graficzne za pomocą funkcji „Swap”
  • Jeśli potrzebujesz stworzyć wiele podobnych materiałów, przygotuj arkusz CSV
  • Użyj funkcji „Bulk Create” i zmapuj kolumny do odpowiednich elementów designu
  • Sprawdź wygenerowane materiały i wprowadź ewentualne korekty

Figma Draw – 22 nowe funkcje wektorowe

Lauren Bedorek zaprezentowała Figma Draw – zestaw 22 nowych funkcji wektorowych. Jak wyjaśniła, zespół edytora zawsze skupiał się na potrzebach projektantów produktów, ale teraz postanowili „podnieść sufit” ekspresji wizualnej.

Najważniejsze nowości w Draw:

  • Możliwość jednoczesnej edycji wielu kształtów wektorowych
  • Narzędzie Shape Builder do łączenia i odejmowania kształtów
  • Selekcja lasso do precyzyjnego zaznaczania wierzchołków
  • Powtórzenia radialne (Radial Repeat) do tworzenia wzorów
  • Tekst na ścieżce (Text on Path)
  • Efekty tekstur dodające ziarnistość i organiczny wygląd
  • Progresywne rozmycie (Progressive Blur) z kontrolą gradientu
  • Pędzle i dynamiczne pociągnięcia
  • Wypełnienia wzorami
  • Zmienne szerokości obrysów (Variable Width Strokes)
  • Niestandardowe punkty obrotu (Custom Rotation Origin)

Podczas prezentacji Bedorek pokazała, jak te narzędzia mogą pomóc w tworzeniu różnorodnych stylów graficznych – od ilustracji przypominających rysunki odręczne, przez efekty druku, po mangę i style komiksowe.

Podsumowanie i dostępność

Figma podwoiła swoje portfolio produktów z czterech do ośmiu. Zgodnie z prezentacją Field, status wdrażania wygląda następująco:

Status wdrażania nowych funkcji:

  • Grid – dostępne od dnia konferencji dla wszystkich użytkowników Figma Design
  • Sites – beta dostępna dla użytkowników z pełnymi licencjami, wkrótce dla planu Starter
  • Make – będzie wdrażane w ciągu kilku tygodni, początkowo bezpłatne w okresie beta
  • Buzz – beta dostępna od dnia konferencji dla wszystkich użytkowników
  • Draw – dostępne od dnia konferencji dla wszystkich użytkowników

Figma wprowadza również nowy typ licencji – „content seat” – przeznaczony dla współpracowników zajmujących się tworzeniem treści w Buzz, Sites CMS i przyszłych produktach.

Jak stwierdził Field na zakończenie: „Dziesięć lat temu, wspólne projektowanie w przeglądarce uważano za radykalny pomysł. Dziś to norma. Jeśli przeniesiemy się o dekadę do przodu, lub nawet rok czy dwa, to co teraz wydaje się niemożliwe, stanie się nową normalnością.”

Ten artykuł jest częścią serii notatek z wartościowych webinarów.


Opublikowano

Komentarze

Dodaj komentarz