Recenzja książki: Lean Analytics Use Data to Build a Better Startup Faster

Okładka Lean Analytics Use Data to Build a Better Startup Faster

Lean analytics jest świetnym wprowadzeniem do tego jak zabrać się za analizę danych w startupie. Odpowiada na pytania: na jakich wskaźnikach warto się skupić rozwijając produkt/startup? jaki model biznesowy wybrać? jakie poszczególne etapy przechodzi startup i na jakim wskaźniku skupić się na danym etapie? jak zadawać pytania, żeby zweryfikować swój pomysł? Jaki poziom wskaźników jest dobry? czy to, że masz konwersję na poziomie 5%, to dobrze? co tworzy dobre wskaźniki? Ponadto książka wyjaśnia czym jest AARRR, ARPU, CHURN, SaaS, UGC itd…

Niestety (dla mnie) książka nie mówi jak wycisnąć 7 poty z takich narzędzi jak Google Analytics czy Kissmetrics. Oczekiwałem informacji o tym co zrobić dalej jak już dobrze ogarniasz lejki konwersji, segmenty, zdarzenia, cele, testy A/B. Nie zmienia to jednak faktu, że jest to bardzo dobra pozycja i wręcz obowiązkowy materiał dla przyszłych startupowców.

Dla kogo jest ta książka?

  • Jest to lektura obowiązkowa dla startupowców lub młodych produkt ownerów lub każdej innej osoby, która chcę lepiej zrozumieć jak rozwijać nowe produkty/firmy w oparciu o dane ilościowe.
  • Dla UX’owca, który nie współpracował nigdy ze startupami lub nie tworzył produktów według podejścia LeanStartup.

Komu książki bym nie polecał?

  • Dla osób, które nie pracują i nie chcą rozwijać produktów w oparciu o dane.
  • Dla osób, które szukają informacji praktycznych odnośnie wykorzystania aplikacji analitycznych takich jak Kissmetrics, Google Analytics, Mixpanel.
  • Dla UX’ów, którzy pracowali już wcześniej w podejściu LeanStartup, Lean UX nie będzie zbyt odkrywczą książką ale jest dobrze napisana i pozwala poukładać w głowie wiedzę o tym jak rozwijać startup w oparciu o dane.

Książka jest dostępna w języku polskim pod tytułem „Metoda Lean Analytics. Zbuduj sukces startupu w oparciu o analizę danych„. Czytałem książkę w oryginale, więc nie wiem jak dobre jest tłumaczenie. Według mnie tytuł książki byłby lepszy gdyby przetłumaczono go dosłownie.

Dla tych którzy jeszcze nie czują czy ta książka jest dla nich polecam video prezentację Bena Yoskovitz (jednego z autorów książki) pt “Lean Analytics: How to Focus on What Matters” .


Opublikowano

w

,

przez

Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *