TL;DR
- AI nie zastępuje projektantów, ale fundamentalnie zmienia sposób ich pracy poprzez „autopilota designu”
- Wkraczamy w erę „agentów” (a nie tylko modeli), gdzie kluczowe stają się pętle (loops) i ciągłe iteracje
- Pojawia się nowy paradygmat AX (Agent Experience) różniący się od tradycyjnego UX – agenty preferują APIs i command line, a nie graficzne interfejsy
- Klasyczny design i rzemiosło wraca na topę jako odpowiedź na automatyzację, podczas gdy design thinking ustępuje miejsca
- „Vibe coding” (przekazywanie ogólnej wizji zamiast szczegółowych specyfikacji) daje lepsze rezultaty z narzędziami AI
- W 2025 roku obserwujemy nowy balans między automatyzacją a ludzką kreatywnością, gdzie projektanci stają się „mistrzami maszyn”
Dlaczego dzielę się tymi notatkami?
Encrypted Notes to seria, w której dzielę się notatkami i przemyśleniami z wartościowych materiałów, na które trafiam. To przede wszystkim moje osobiste zapiski, ale uznałem, że mogą przydać się również Tobie. Dziś zagłębimy się w fascynujący raport „Design in Tech Report 2025”, który pokazuje, jak sztuczna inteligencja transformuje świat projektowania.
Główne wnioski z raportu Design in Tech 2025
John Maeda, autor raportu, ustawia ton prezentacji już na samym początku: „AI nie zastępuje projektantów, a transformuje sposób, w jaki projektanci będą pracować”. To fundamentalna zmiana perspektywy w porównaniu do obaw dominujących jeszcze kilka lat temu.
Era agentów zastępuje erę modeli
W 2025 roku przestaliśmy mówić o „modelach AI” – zamiast tego mówimy o „agentach AI”. Jak podkreśla Maeda: „Po prostu przestań mówić 'modele’, mów 'agenty’”. To coś więcej niż zmiana terminologii:
„To loop thing is sort of coming to the foreground… Well, it’s because the cost of tokens has gotten so cheap.”
Pętla (loop) czyni agentów niezwykle potężnymi, podobnie jak sprawiła, że tradycyjne przetwarzanie komputerowe stało się potężne. Gdy nagle możemy tworzyć agenty, które działają w nieskończonej pętli, uzyskujemy zupełnie nowe możliwości.
Nowy paradygmat AX (Agent Experience)
Jedną z najbardziej przełomowych koncepcji prezentowanych w raporcie jest pojęcie AX – Agent Experience. Nie chodzi o dodawanie agentów do tradycyjnego doświadczenia użytkownika, ale o projektowanie doświadczenia dla samych agentów.
„AX nie oznacza dodawania agentów do doświadczenia użytkownika. Oznacza tworzenie doświadczenia dla agentów. Basically, AI’s UI.”
Co zaskakujące, agenci nie potrzebują interfejsów graficznych, które tworzymy dla ludzi:
„Which it turns out it doesn’t want. UI loves the command line, it loves manuals, it loves APIs. Does need a drop down menu? Not really.”
Maeda podkreśla, że w świecie, gdzie użytkownicy mogą „teleportować się do celu” z pomocą AI, tradycyjny UX projektujący „tory przeszkód” dla użytkownika stoi pod znakiem zapytania.
Testowanie i ewaluacja stają się kluczowe
Raport mocno podkreśla znaczenie testowania i ewaluacji wyników AI. Maeda pokazuje, jak nieprzewidywalne mogą być odpowiedzi LLM, i jak ważne jest testowanie:
„Tests are really important because the output of the LLM is likely to be wrong. Well, actually it’s always just likely to be right too.”
Przedstawia również koncepcję „LLM jako sędziego” – wykorzystanie jednego modelu do oceny odpowiedzi generowanych przez inny model, szczególnie przydatne w przypadkach gdy odpowiedzi mogą być subiektywne.
Powrót do rzemiosła jako odpowiedź na AI
Jednym z najbardziej fascynujących aspektów raportu jest obserwacja, że wraz z wzrostem automatyzacji AI, rzemiosło i klasyczny design przeżywają renesans. Maeda przyrównuje obecną sytuację do reakcji na rewolucję przemysłową w XIX wieku:
„We do not reject the machine, we welcome it, but we desire to see it mastered.”
Ten cytat Williama Morrisa, pioniera ruchu Arts and Crafts, doskonale oddaje wyzwanie, przed którym stoją projektanci w 2025 roku. Maeda przewiduje przyszłość designu jako mieszankę trzech podejść:
- Klasyczny design (craft) – ponownie na topie jako forma „oporu”
- Design thinking – powracający w kontekście service design i agentic computing
- Computational design – przesuwający się w kierunku AX (bez UI)
Praktyczne implikacje dla projektantów i firm
„Vibe coding” zamiast szczegółowych specyfikacji
Jednym z najciekawszych praktycznych wniosków jest efektywność tzw. „vibe coding” – przekazywania ogólnej wizji i celu zamiast szczegółowych specyfikacji technicznych. Maeda zauważa, że przy pracy z narzędziami AI lepsze rezultaty daje przekazanie ogólnego pomysłu niż szczegółowego planu.
„Used a force to write code… I think the first time I saw this was off of Jeffrey Litt’s Twitter feed where I saw him using Super Whisper to talk to Cursor.”
Ta obserwacja ma głębokie implikacje dla procesów pracy przy tworzeniu oprogramowania i designu.
Nowy balans umiejętności
Raport pokazuje, że 2025 rok przyniósł zmianę w balansie umiejętności. Jak zauważa Maeda:
„Designers can PM, designers can engineer the same thing, engineers can design. Engineers can be in now with all AI too.”
To oznacza, że granice między rolami stają się coraz bardziej płynne, a umiejętności miękkie i zdolność do adaptacji zyskują na znaczeniu.
Zrozumienie różnicy między UX a AX
Dla firm kluczowe staje się zrozumienie różnicy między projektowaniem dla ludzi (UX) a projektowaniem dla agentów (AX). Maeda przewiduje, że w przyszłości coraz więcej interakcji będzie zachodziło bezpośrednio między agentami, bez konieczności pośrednictwa interfejsów graficznych.
„Look for the LLMs TXT and LLMs full. TXT movement where you just attach LLM friendly instructions to any web page and the agent can just get going.”
Przykłady nowych narzędzi i rozwiązań
Raport prezentuje szereg nowych narzędzi, które wyróżniają się w 2025 roku:
- LLM-friendly webpages – strony internetowe, które zawierają instrukcje dla agentów bezpośrednio w swoim kodzie, podobnie jak robots.txt
- Open Interpreter i podobne narzędzia – pozwalające AI kontrolować komputer
- Malleable software – oprogramowanie, które można łatwo modyfikować i dopasowywać do potrzeb
- Semantic eyedropper – narzędzie pozwalające mieszać koncepcje semantyczne
- AI-powered text spreadsheets – arkusze kalkulacyjne, które wykorzystują AI do przetwarzania tekstu
Przyszłość designu: między automatyzacją a ludzką kreatywnością
Wbrew niektórym obawom, raport maluje optymistyczny obraz przyszłości dla projektantów, którzy potrafią adaptować się do zmian. Maeda cytuje Tima O’Reilly’ego:
„It’s not the end of programming, it’s the end of programming as we know it.”
Podobnie można powiedzieć o designie – nie jest to koniec projektowania, ale transformacja w coś nowego. W świecie gdzie AI może generować przeciętny kod i grafikę, wartość dodana człowieka przenosi się na wyższy poziom – strategii, empatii i kreatywności.
Jak przygotować się na nadchodzące zmiany?
Maeda oferuje kilka praktycznych rad dla projektantów stojących w obliczu tej transformacji:
- Bądź otwarty na zmianę – „If you don’t like change, you’re going to like irrelevance even less”
- Podejdź do AI jak do narzędzia – „We do not reject the machine, we welcome it, but we desire to see it mastered”
- Rozwijaj swoje unikalne ludzkie umiejętności – szczególnie te, które są trudne do zautomatyzowania
- Eksperymentuj z nowymi narzędziami – korzystaj z możliwości, które dają nowe technologie
Wnioski
Raport „Design in Tech 2025” stanowi fascynujący obraz przełomowego momentu w historii designu i technologii. Pokazuje, że AI nie zastępuje projektantów, ale fundamentalnie zmienia charakter ich pracy.
Wkraczamy w erę, gdzie granice między różnymi dyscyplinami zacierają się, a wartość człowieka przenosi się z wykonania na strategię i kreatywność. Projektanci, którzy potrafią dostosować się do tej zmiany i nauczyć się współpracować z AI, znajdą się w doskonałej pozycji, aby kształtować przyszłość.
Jak podsumował Maeda, cytując Johna W. Gardnera:
„You have within you more resources of energy than have ever been tapped, more talent than has ever been exploited, more strength than has ever been tested, more to give than you have ever given.”
Źródła:
– 2025-03-18 – Design in Tech Report 2025 – prezetacja pe przez John Maeda (marzec 2025)
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.