9 rzeczy, które pomogły mi w pracy jako specjalista ds. użyteczności / user experience

Wiem jak trudna może być praca młodego specjalisty zajmującego się łączeniem potrzeb użytkowników i wymagań biznesowych. Dlatego poniżej wspominam o 9 rzeczach, które pomogły mi w pracy. Poniższy tekst kieruję szczególnie do osób zaczynających pracę jako specjalista ds. U / UX. Zastrzegam, że lista powstała na podstawie moich własnych doświadczeń więc w kontekście Twojej pracy niektóre rady mogą okazać się nieprzydatne.

1.Ustal zasady gry (podział kompetencji oraz wzajemne oczekiwania).
Choć na rynku Klienci / Pracodawcy są coraz bardziej świadomi jakich usług mogą od Ciebie oczekiwać, to konsekwencję niedogadania się co do oczekiwań najbardziej uderzą w Ciebie, więc zadbaj o to, żeby nie było niedomówień.

2. Pracuj na wstępnym etapie tworzenia produktu.
Największy wpływ na U/ UX tworzonego rozwiązania masz na początku projektu. Tworzenie strategii, specyfikacji i scenariuszy użycia ma największy wpływ na jakość Twojej pracy. Etap tworzenia makiet jest momentem wtórnym. Jeśli będziesz umiejscowiony na samym końcu etapu projektowego (robieniu makiet) Twoja praca może się zakończyć tzw. „malowaniem trupa”. Co z tego, że zaprojektujesz świetną łopatę do przerzucania śniegu jak użytkownicy potrzebują wiosła.

3. Zadbaj, żeby mieć określone cele dla projektu oraz grupę docelową.
Niema nic gorszego niż rozpoczęcie pracy projektowej bez określonych celów dla projektu i grupy docelowej. Rozpoczynając prace bez tych informacji ryzykujesz, że miniesz się z oczekiwaniami rynku i klienta. Oczywiście celem projektu nie jest zakończenie projektu! Przy tak zdefiniowanym celu specjalista od U/UX może być traktowany jedynie jako podkładka pod już podjęte decyzje.

4. Twórz użyteczne rozwiązania wspierające biznes i potrzeby użytkownika.
Jako specjalista zajmujący się U/UX masz dbać o to, żeby proponowane rozwiązania były nie tylko użyteczne / dawały dobre doświadczenia, ale przede wszystkim realizowały założone przez nich cele (biznesowe). Aplikacja, która jest „użyteczna” ale nie zarabia na siebie, szybko zniknie.

5. Uzasadniaj swoje decyzje na podstawie wiedzy i faktów a nie opinii.
Jednym z ważniejszych umiejętności dobrego specjalisty ds. U/UX jest zdolność argumentowania swoich decyzji projektowych. Tworząc dany projekt rozwiązujesz konkretny problem w określonym kontekście. Broniąc go jedynie za pomocą swojej opinii bez odniesienia się choćby do kontekstu użycia lub jakiejkolwiek miary potwierdzającej Twoją opinie, stawiasz się w przegranej pozycji.

6. Testuj, testuj, testuj.
Proponując jakieś rozwiązanie stawiasz hipotezę, że to co stworzyłeś rozwiązuje dany problem.Dopóki nie sprawdzisz czy to co stworzyłeś faktycznie ten problem rozwiązuje nie wiesz czy zrobiłeś coś dobrze czy źle. Samo przekonanie o świetności projektu, świetnego projektu nie czynni.

7. Wyznaczaj sobie cele.
Twój rozwój jak każdy projekt bez określonych celów będzie przynosił wiele różnych efektów, które niekoniecznie mogą być dla Ciebie dobre. Jedynie wyznaczenie sobie celów i ich konsekwentna realizacja pozwoli Ci na zoptymalizowanie Twojego rozwoju.

8. Myśl problemami, a nie rozwiązaniami (narzędziami). „Jeśli trzymasz w ręku Młotek każdy problem staje się gwoździem.”
Persony, Lean UX, Scrum, modele mentalne, badania użyteczności, wzorce projektowe to tylko etykiety na zestaw narzędzi, które mają Ci pomóc rozwiązać pewien problem. Nie ma złotych środków pasujących do każdej sytuacji. Dlatego zawsze podchodź z dystansem do proponowanych narzędzi i staraj się dostosować narzędzie do problemu. Pamiętaj o tym!

9.Zignoruj wszystkie powyższe rady jeśli uważasz, że u Ciebie się nie sprawdzą.
Opisane przeze mnie rady są efektem moich doświadczeń w pracy. Twoja Firma / Klient może wymagać innego traktowania, dlatego każdą z powyższych rad stosuj rozważnie.


Opublikowano

w

,

przez