Strategie rozwijania produktów: Mobile – zmierz, zidentyfikuj, pozyskaj.

Zmierz-zidentyfikuj-pozyskaj

Rozpoczynam serie wpisów zawierający opis popularnych lub ciekawych sposobów na rozwijanie produktów. W pierwszym wpisie chciałbym przedstawić wam koncepcję Jarah Euston, głównej analityczki i marketingowca w Flurry, która wspiera pozyskiwanie wartościowych użytkowników.

Temat aplikacji mobilnych jest nadal bardzo popularny i związku z tym bardzo dużo osób próbuje stworzyć dobre produkty i docierać z nimi do wartościowych klientów. Według Flurry w 2013 roku na rynku było około 1mln aplikacji w Google Play store i w App store. Aby aplikacja znalazła się w rankingu app store w pierwszej setce musiała osiągnąć w jednym dniu co najmniej 25 tyś. sciągnieć. Z kolei aby aplikacja osiągnęła pierwsze miejsce w rankingu, liczba sciągnięć musiała przekroczyć co najmniej 190 tyś pobrań, co obrazuje jak bardzo konkurencyjny jest to rynek.

Samo ściągnięcie aplikacji to dopiero początek przygody. Ważne jest ile użytkowników wykonuje istotne dla twojego produktu czynności i ile osób porzuci aplikacje po jej zainstalowaniu. Flurry z 350 tyś obsługiwanych przez nich mobilnych aplikacji wybrało 1 tyś topowych aplikacji i sprawdziło jaki procent użytkowników ponownie korzysta z tych aplikacji po upływie 7 dni od zainstalowania. Średnio 48% użytkowników po tygodniu nie skorzystało już w ogóle z aplikacji!

Proces pozyskiwania klientów wg flurry: zmierz, zidentyfikuj, pozyskaj

Etap mierzenia – na tym etapie zbierasz informacje w co użytkownicy klikają podczas realizacji zadań. Jeszcze nie segmentujesz użytkowników i starasz się zebrać informacje od jak największej grupy użytkowników. Ważne mogą być nie tylko informacje co użytkownicy wykonują ale również jak długo wykonują daną czynność. Zbyt długi czas wykonywania czynności może świadczyć o tym, że użytkownik ma problem z wykonaniem zadania, z kolei zbyt krótki czas może świadczyć o tym, że nie znalazł interesującej go treści.

Etap identyfikacji – kiedy już zmierzysz zachowania następnym krokiem będzie sprawdzenie, które zachowania są dla twojego produktu najważniejsze i jaka sekwencja zachowań poprzedza interesujące cię akcje np. zakup produktu, zapisanie się do newslettera, podzielenie się wpisem na twitterze. Następnie na podstawie tych informacji wyodrębniasz osoby, które wykonują interesujące Ciebie zachowanie, sprawdzasz ich wiek, płeć, dane demograficzne, wzorce zachowań, źródło pozyskania, jaki sprzęt wykorzystują itd…

Etap pozyskanie – jeśli wiesz już jakie kryteria wyodrębniają wartościowych dla ciebie użytkowników to możesz zacząć ich pozyskiwać i tutaj staniesz przed wyborem formy reklamowej. Według flurry wykorzystanie wideo jako formy reklamowej pozwoli Ci na pozyskanie o 60% więcej wartościowych użytkowników (czyli takich, którzy wrócą w ciągu 7 dni od zainstalowania aplikacji) i będzie Cię kosztowało o 20% mniej niż przy kampaniach CPC.

Jarah Euston zachęca do sprawdzania efektywności pozyskiwania użytkowników na 3 wymiarach: per źródło pozyskania, porównując różne źródła pozyskania względem jakość pozyskanych użytkowników oraz analizując długofalowe efekty pozyskanych użytkowników z danego źródła.

Po przejściu całej ścieżki zmierz, zidentyfikuj, pozyskaj, powinieneś rozpocząć ją na nowo.
Jeśli chcesz więcej usłyszeć o sposobie zmierz, zidentyfikuj, pozyskaj obejrzyj prezentacje Jarah Euston.