Strategie rozwijania produktów: Mobile – zmierz, zidentyfikuj, pozyskaj.

Zmierz-zidentyfikuj-pozyskaj

Cieszy mnie rozpoczęcie serii wpisów poświęconych opisowi popularnych i innowacyjnych strategii rozwijania produktów. W pierwszym wpisie skupię się na koncepcji stworzonej przez Jarah Euston, głównej analityczki i marketingowca w Flurry. Jej strategia ma na celu pozyskiwanie wartościowych użytkowników.

Aplikacje mobilne są nadal na fali popularności. Wielu twórców stara się opracować atrakcyjne produkty i dotrzeć do wartościowych użytkowników. Dane z Flurry z 2013 roku pokazują, że na rynku było około 1 miliona aplikacji w Google Play Store i App Store.

Rynek Aplikacji – Statystyki i Wyzwania

Aby aplikacja znalazła się w pierwszej setce rankingu App Store, musiała być pobierana co najmniej 25 tys. razy w ciągu jednego dnia. Z kolei, aby znaleźć się na pierwszym miejscu, liczba pobrań musiała przekroczyć 190 tys. To pokazuje, jak bardzo konkurencyjny jest ten rynek.

Pobranie aplikacji to dopiero początek przygody. Ważne jest, ile użytkowników wykonuje istotne czynności, a także ile z nich porzuca aplikację po jej zainstalowaniu. Flurry, obsługujące 350 tys. aplikacji mobilnych, wybrało 1 tys. topowych aplikacji i sprawdziło, jak wiele użytkowników ponownie z nich korzysta po tygodniu od instalacji. Wynik? Aż 48% użytkowników nie używa aplikacji po tygodniu od zainstalowania!

Proces pozyskiwania klientów wg flurry: zmierz, zidentyfikuj, pozyskaj

Etap mierzenia

Na tym etapie zbierasz informacje w co użytkownicy klikają podczas realizacji zadań. Jeszcze nie segmentujesz użytkowników i starasz się zebrać informacje od jak największej grupy użytkowników. Ważne mogą być nie tylko informacje co użytkownicy wykonują ale również jak długo wykonują daną czynność. Zbyt długi czas wykonywania czynności może świadczyć o tym, że użytkownik ma problem z wykonaniem zadania, z kolei zbyt krótki czas może świadczyć o tym, że nie znalazł interesującej go treści.

Etap identyfikacji

Kiedy już zmierzysz zachowania następnym krokiem będzie sprawdzenie, które zachowania są dla twojego produktu najważniejsze i jaka sekwencja zachowań poprzedza interesujące cię akcje np. zakup produktu, zapisanie się do newslettera, podzielenie się wpisem na twitterze. Następnie na podstawie tych informacji wyodrębniasz osoby, które wykonują interesujące Ciebie zachowanie, sprawdzasz ich wiek, płeć, dane demograficzne, wzorce zachowań, źródło pozyskania, jaki sprzęt wykorzystują itd…

Etap pozyskanie

Jeśli wiesz już jakie kryteria wyodrębniają wartościowych dla ciebie użytkowników to możesz zacząć ich pozyskiwać i tutaj staniesz przed wyborem formy reklamowej. Według flurry wykorzystanie wideo jako formy reklamowej pozwoli Ci na pozyskanie o 60% więcej wartościowych użytkowników (czyli takich, którzy wrócą w ciągu 7 dni od zainstalowania aplikacji) i będzie Cię kosztowało o 20% mniej niż przy kampaniach CPC.

Jarah Euston zachęca do sprawdzania efektywności pozyskiwania użytkowników na 3 wymiarach: per źródło pozyskania, porównując różne źródła pozyskania względem jakość pozyskanych użytkowników oraz analizując długofalowe efekty pozyskanych użytkowników z danego źródła.

Po przejściu całej ścieżki zmierz, zidentyfikuj, pozyskaj, powinieneś rozpocząć ją na nowo.
Jeśli chcesz więcej usłyszeć o sposobie zmierz, zidentyfikuj, pozyskaj obejrzyj prezentacje Jarah Euston.

Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *