Relacja z World Usability Day 2012 Gdańsku (3camp)

Z okazji światowego dnia użyteczności w ramach imprezy 3camp.pl 6 listopada odbyło się spotkanie w całości poświęcone tematyce Usability i UX.

Przedstawione zostały trzy case studies: Arka Podlaskiego o Search & User Optymalization (SUO) na przykładzie serwisu Motofakty.pl, Adriana Dampc o przeprojektowaniu facet.wp.pl i trzecia Moniki Zielińskiej-Miętkiewicz o przewrotnym tytule „Żeby lepiej coś widzieć, czasem trzeba zrobić krok w tył;” Ostatnią prezentację przedstawił Krzysztof Piwowar opowiadając o wykorzystaniu perswazji podczas projektowania o barwnym tytule „Mózgu spokojnie – to tylko perswazja!”.

Osoby, które nie mogły być obecne mają jeszcze okazję posłuchać prelegentów ponieważ nagrania z prezentacji znajdują się na stronie 3camp.pl oraz umieściłem je pod streszczeniem każdej prezentacji.

„Żeby lepiej coś widzieć, czasem trzeba zrobić krok w tył;”

Monika przedstawiła historię rozwoju oprogramowania logopedycznego, które jej firma rozwijała od 1993 do 2012 roku. Opisała również jakie problemy napotkali przy tworzeniu oprogramowania, a w szczególności przy jednym z redesign’ów. Na prezentacji nie zobaczycie jak powinien wyglądać idealny proces projektowy według Moniki, ale case trochę tłumaczy dlaczego obecnie taką popularność zyskują zwinne metody zarządzania projektami (zorientowane na szybki feedback od użytkowników).

Jednym ze wspomnianych problemów była aplikacja zbyt rozbudowana o funkcjonalności. Użytkownicy deklarowali zapotrzebowanie na funkcje, których w ogóle nie potrzebowali. Jest to klasyczny przykład tego, że lepiej nie słuchać użytkowników, a patrzeć na to jak wykonują swoje zadania.

Kogo mogłaby zainteresować prezentacja?
Osoby, które pracują zwinnie wykorzystując UCD i chciałyby przypomnieć sobie dlaczego warto je stosować. Osoby zainteresowane poznaniem jak inni tworzą oprogramowanie :)

Prezentacja wideo:

 

 

„Zmiana wizerunku serwisu, na przykładzie redesign’u facet.wp.pl;”
Adrian przedstawił jak wyglądał redesign strony facet.wp.pl i dlaczego zostały wprowadzone zmiany. Zainteresowało mnie jakie czynniki wpłynęły na to, że decydenci zdecydowali się na redesign. Autor prezentacji podał kilka powodów tej decyzji: brak zmian w serwisie od kilku lat, redesign w ostatnim czasie realizowany przez konkurencje oraz chęć pozyskania użytkowników z innej grupy docelowej. Porównał zmianę facet.wp.pl do transformacji z magazynu CKM na Playboy’a. Zmiana miała przyczynić się do zdobycia bardziej opłacalnej (pod względem reklamowym) grupy docelowej.

Z perspektywy projektowej Adrian pokazał kilka przykładów, co i w jaki sposób zostało zmienione. Zabrakło trochę danych ilościowych ale nie dziwi mnie ich brak (tajemnica firmy). Redesign został zrealizowany niedawno, więc nie mógł jeszcze pokazać efektów zmiany. Trzymam kciuki i czekam na prezentację z wyników za rok 😉

Kogo mogłaby zainteresować prezentacja?
Osoba zainteresowana jak wyglądał redesign facet.wp.pl

Prezentacja wideo:

Prezentacja:

„Search & User Optymalization (SUO) na przykładzie serwisu Motofakty.pl”
Arek opowiedział o zmianach jakie zaszły na serwisie Motofakty.pl oraz o problemach jakie mogą wyniknąć kiedy specjaliści od SEO i użyteczności nie mogą się ze sobą dogadać. Podejrzewam, że problem został specjalnie przejaskrawiony, żeby bardziej podkreślić jak bardzo istotne jest posiadanie wspólnego celu.

Nie trzeba nikogo przekonywać, że bez dobrego SEO użytkownicy będą mieli trudności z dotarciem do strony a bez użytecznej treści szybko z tej strony wyjdą. Zważywszy na Dwell Time (mechanizm oceny jakości strony na podstawie długości czasu spędzonego na stronie od momentu wejścia na nią do powrotu na stronę z wynikami wyszukiwania) użyteczność strony może być także istotna dla Specjalisty SEO.

Opisany przez Arka przykład pokazuję jak bardzo istotne jest patrzenie na swoją prace nie tylko z perspektywy własnej specjalizacji ale przede wszystkim celów produktu i końcowego ich efektu.

Podczas prezentacji zdecydowanie zabrakło głosu specjalisty od użyteczności, z którym współpracował Arek przy projekcie. Pomógłby zapewne w wyjaśnieniu niejasności z mierzeniem zaangażowania użytkowników (o które został zapytany podczas prezentacji).

Kogo mogłaby zainteresować prezentacja?
Osoby początkujące zainteresowane łączeniem SEO z użytecznością.
Osoby zaawansowane w temacie użyteczności nie znajdą nic nowego.

Prezentacja wideo:

Prezentacja:

„Mózgu spokojnie – to tylko perswazja!”
Krzysiek opowiedział o tym, jak ludzie podejmują decyzje i bardzo obrazowo opisał kilka technik jakie wykorzystuję się tworząc perswazyjny przekaz. W prezentacji brakowało tylko przykładów praktycznego wykorzystania tych technik w internecie. Co nie zmienia faktu, że prezentacja została bardzo ciekawie przedstawiona. Krzysiek bardzo zgrabnie omówił część psychologiczną i jak dla mnie była to najlepsza prezentacja tego wieczoru.

Kogo mogłaby zainteresować prezentacja?
Osoby zainteresowane psychologią perswazji na podstawowym i średnim poziomie.

Prezentacja wideo:

Prezentacja:

Cieszy fakt, że już od kilku lat udaję się zorganizować w Trójmieście spotkanie związane z World Usability Day. Mimo, że ewidentnie brakowało w tej edycji dwóch stałych prelegentów Marcina Tredera oraz Maćka Saganowskiego.

 

Inne relacje: